PAA to kolejny element wyników wyszukiwania w Google realizujący główny cel firmy, którym jest przemiana z SEARCH ENGINE w ANSWER ENGINE, czyli z wyszukiwarki w “odpowiadarkę”.
Temat PAA jest jeszcze w Polsce mało popularny ponieważ:
- wyniki PAA są w polskim Google jeszcze sporadyczne (a prawdę mówiąc to poszukiwałem jakiegoś przykładu w języku polskim, żeby zrobić screena do tego artykułu i tak na szybko nie mogłem znaleźć żadnej frazy z PAA)
- Praca nad PAA wymaga starannego planowania treści i wysokiej jakości contentu (bez lania wody) a tego typowy SEOwiec (zakorzeniony w metodologii pierwszego dziesięciolecia XXI wieku) bardzo nie lubi.
O co więc chodzi z tym całym PAA i jak to wygląda. Znalazłem piękny przykład w GOOGLE.DE. Na frazę “KFZ VERSICHERUNG” pokazuje się tam coś tak pięknego. “People also ask” i snippety z Q&A:
Po kliknięciu w pytania z tabeli PAA użytkownik otrzymuje widok z krótką odpowiedzią oraz (co najważniejsze) przekierowanie do źródła informacji!
CO BARDZO WAŻNE!!! Zwróćcie uwagę, że źródłami odpowiedzi są artykuły, które na główną frazę są POZA TOP10.
A więc…..
optymalizacja PAA jest sposobem jest sposobem, aby na trudne frazy znaleźć się w TOP10 bez konieczności bezpośredniego konkurowania ze stronami, które mają tam już swoją ugruntowaną pozycję!
W tym miejscu muszę wyjaśnić, że “KFZ VERSICHERUNG”, to nie jest jakaś tam sobie fraza. To polskie UBEZPIECZENIE OC. To Święty Graal każdego SEOwca. Niesamowicie wartościowy (w sensie finansowym) i niesamowicie trudny (w sensie konkurencyjności i szans dotarcia do topów wyników).
W Niemczech ten keyword jest wyszukiwany 120 000 razy miesięcznie a stawka za pokazanie się ze swoją reklamą przy tym keyword to prawie 10 euro za klik, więc sami sobie policzcie ile warta jest obecność w organicznych topach, a zrozumiecie dlaczego warto optymalizować tekst pod PAA, które zwiększają liczbę kliknięć.
To, że w polskiej wersji PAA są jeszcze rzadkie nie jest powodem by się nimi nie zajmować! Należy natychmiast podjąć temat właśnie dlatego, że to szansa na wyprzedzenie konkurencji. Dopchanie się do źródła trafficu zanim zajmie je konkurencja!
No to teraz wypadałoby przejść do rzeczy, czyli napisać co zrobić, żeby się na ten “złoty pociąg” załapać. Teoretycznie nie jest to skomplikowane. Wymaga:
- zaplanowania treści artykułu/strony z uwzględnieniem powiązanych z głównym tematem pytań uzupełniających
- oznaczenia pytań i odpowiedzi odpowiednimi markupami zgodnymi ze standardami schema.org
W praktyce (jak zawsze) każdy przypadek jest indywidualny. Istotna jest analiza całej strony internetowej oraz jej konkurentów, po to, aby skierować zasoby tam gdzie mają one największą szansę na to, że przyniosą sukces. Trzeba racjonalnie wyselekcjonować tematy, które dl PAA się nadają, precyzyjnie ustalić konkretne pytania i udzielić na nie perfekcyjnej odpowiedzi.