Aktualizacja algorytmu Google – Czym jest Core Update?

Na początku czerwca i lipca bieżącego roku nastąpiły kolejne znaczne aktualizacje algorytmu Google, które są odpowiedzialne za ustalanie pozycji organicznych dla serwisów internetowych. Ich potoczne nazwy to June i July 2021 Core Update. Aktualizacje tego typu mają zwykle miejsce kilka razy w roku. Warto dowiedzieć się, co to oznaczają i co można zrobić, aby zapewnić naszej stronie internetowej jak najlepsze pozycje organiczne w wynikach wyszukiwania Google.

Na czym polega aktualizacja algorytmu Google?

Duża aktualizacja algorytmów Google, taka jak najnowszy July 2021 Core Update, opiera się na wprowadzeniu ogromnej liczby zmian w algorytmie jednocześnie. Zmiany, zamiast codziennie w małej ilości, wdrażane są w tej formie kilka razy w roku. Modyfikacje te wpływają widocznie na pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google. Z tego powodu wiele witryn traci na widoczności, natomiast inne – zyskują.

Zabieg ten oznacza również porządkowanie treści zawartych na stronach internetowych. Algorytm Google w takiej sytuacji ocenia na nowo całą zawartość Internetu. Skutkuje to lepszym dopasowaniem wyników do wyszukiwań użytkowników. Nietrudno domyślić się, że wpływa to bezpośrednio na pozycjonowanie stron internetowych w Google.

Do wiadomości publicznej nie dochodzą obecnie dokładne informacje związane z zakresem najnowszych aktualizacji algorytmów Google. Polityka firmy już od wielu lat nie zakłada podawania logiki stojącej za aktualnym algorytmem umożliwiającym sprawne działanie wyszukiwarki. Niektóre informacje były ujawniane przez specjalistów Google przy okazji poprzednich aktualizacji serwisu. Tak jak w przypadku serii aktualizacji zwanej Pingwinem, rozpoczętej w kwietniu 2012. Wtedy to wprowadzono zmiany odpowiedzialne za typowanie linków kiepskiej jakości i „karanie” serwisów internetowych, które z nich korzystały, utratą zajmowanej – wysokiej – pozycji.

Dziś Google po prostu ogłasza informację o kolejnej zbiorowej aktualizacji algorytmu Google – Core Update, która później jest nazywana jedynie odpowiednim miesiącem i rokiem, tak jak w przypadku July 2021 Core Update.

Stąd nasuwa się pytanie – czym właściwie jest aktualizacja algorytmu popularnej wyszukiwarki? Powoduje ona poprawę podstawowego silnika sztucznej inteligencji, która umożliwia coraz to lepsze i bardziej dopasowane do potrzeb użytkowników wyszukiwania. Z perspektywy osób zarządzających stronami internetowymi brak dokładnych informacji na temat zakresu kolejnych aktualizacji algorytmów Google jest znacznym problemem. Utrudnia to ustalenie przyczyn zmian w widoczności, a zatem zaktualizowania strategii SEO dla danego Klienta.

Zmiany w algorytmie – jak reagują na nie strony internetowe?

Każda zmiana wiąże się z przetasowaniem stron internetowych w wynikach wyszukiwań. Co więcej, im większa jest to modyfikacja, tym bardziej jest to zauważalne. Zadaniem aktualizacji algorytmu Google jest premiowanie unikalnych i wartościowych treści. Są one wyświetlane wyżej i tym samym łatwiej dostępne dla użytkowników. Z tego względu może przydarzyć się sytuacja, że pomimo niewprowadzenia zmian na dane strony, będą one mniej widoczne w wyszukiwarce. To oznacza, że wcześniej stosowane, dotąd skuteczne rozwiązania mogą już nie wystarczyć. Dlatego też wielu specjalistów związanych z optymalizacją stron internetowych spogląda nieprzychylnym okiem na każdą nową zmianę.

Odmienny przykład: Medic Update z 2018 roku

W sierpniu 2018 roku miała miejsce aktualizacja algorytmu znana szeroko pod nazwą Medic Update. Jej pojawienie się mocno wpłynęło na pozycjonowanie stron internetowych w Google. Dotknęła wielu branż, w tym serwisów związanych ze zdrowiem i finansami, zwanymi stronami YMYL (Your Money, Your Life). Do tego typu stron zaliczamy przede wszystkim witryny związane z transakcjami finansowymi i handlowymi oraz strony internetowe zawierające porady z kategorii finansowej lub medycznej. Algorytm Google dzięki tej aktualizacji miał przede wszystkim premiować rzetelne strony, które zamieszczały sprawdzone informacje. Takie, które przekazywały internautom prawdę i były powiązane z jakością ich życia oraz bezpieczeństwem. Z drugiej strony miał wykluczać nieprawdziwe i potencjalnie szkodliwe dla użytkowników treści.

Aktualizacja Medic Update zdecydowanie zmieniła świat SEO. Dotychczas stosowane techniki dotyczące optymalizacji stron internetowych okazały się nie być najskuteczniejsze, a wiele stron internetowych, zwłaszcza dotyczących branż związanych z YMYL, zanotowało duże spadki.

Co zrobić w celu poprawienia wyników swojej strony internetowej? Rekomendacje Google

Jak zwiększyć widoczność strony? Najlepiej zasięgnąć dobrej rady u źródła. W 2019 roku Google opublikowało ogólne instrukcje dotyczące tego, jakie witryny są cenione i co za tym idzie – premiowane przez algorytm. Z udostępnionych informacji wynika, że Google chciałby zaproponować swoim użytkownikom przede wszystkim serwisy regularnie uzupełniane o wiedzę ekspercką, merytoryczną i popartą odpowiednimi źródłami. Co więcej, algorytm Google docenia również strony aktualizowane na bieżąco. Kolejnym ważnym aspektem jest odpowiedni poziom techniczny witryn, niewykorzystywanie zakazanych przez Google technik oraz brak linkowania kiepskiej jakości i spamu.

Warto zauważyć, że na ten moment z dostępnych dla nas informacji wynika, że pozycjonowanie stron internetowych w Google zmierza ku docenianiu profesjonalnych stron internetowych, które szerzą sprawdzone informacje i oferują unikalne treści. Content jest bardzo istotnym elementem każdej strony, ponieważ to właśnie on umożliwia pozytywne wpłynięcie na pozycjonowanie strony internetowej w Google oraz jest oceniany przez algorytm. Stąd kluczowe jest planowanie i tworzenie contentu „przyszłościowo” – tak, aby nawet za kilka lat był on pomocny internautom, a co za tym idzie – ceniony przez algorytm Google, który z pewnością będzie dalej usprawniany.

Po każdej aktualizacji specjaliści SEO starają się dokładnie ustalić, co konkretnie się zmieniło i na co zaktualizowany algorytm szczególnie zwraca uwagę. Starają się dokonywać dogłębnej analizy tego zjawiska poprzez ocenę efektów ostatniej aktualizacji na podstawie spadków i wzrostów zanotowanych przez poszczególne serwisy internetowe. Jednak po każdej aktualizacji staje się to coraz trudniejsze i mniej oczywiste.

Z tego względu, jeśli ktoś zastanawia się nad tym, jak poprawić pozycję strony w Google po najnowszym Core Update, w pierwszej kolejności powinien szczegółowo przyjrzeć się swojemu contenowi. Warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów, które są związane z oczekiwaniami Google.

czym ejst autorytet domeny i autora

Czy serwis zawiera treści, które zainteresują użytkownika?

Optymalizacja stron internetowych polega przede wszystkim na analizie potrzeb i preferencji grupy docelowej, co umożliwia odpowiednie dobranie fraz kluczowych. Zrozumienie odbiorców jest fundamentalne, ponieważ pozwala na wyselekcjonowanie tematów, artykułów oraz innych treści, które zainteresują użytkowników.

Czy serwis jest ekspertem w swojej dziedzinie?

Umieszczanie w serwisie treści eksperckich, poddanych głębokiej analizie i popartych źródłami sprawia, że są one lepiej odbierane przez algorytm Google. Bardzo dobrym sposobem jest również podpisanie treści przez prawdziwych ekspertów w danej dziedzinie, co umożliwia także wypracowanie pewnego brandu jakości, jakim jest autorytet danego eksperta.

Czy serwis zaspokoi potrzebę informacyjną użytkownika?

Jeżeli spojrzeć na interakcję pomiędzy serwisem internetowym a użytkownikiem na najbardziej podstawowym poziomie, to wygląda ona następująco: „użytkownik czegoś szuka lub chce coś osiągnąć. Natomiast serwis zostanie odebrany pozytywnie, jeżeli dokładnie to zapewni lub umożliwi”.

Z tego powodu odpowiednio przygotowane teksty to takie, które są szczegółowe i klarowne, ponieważ użytkownik potrzebuje informacji zebranych w jednym miejscu. Ponadto przeczytanie jednego artykułu powinno w pełni zaspokoić jego ciekawość na temat danej kwestii.

Jednocześnie artykuły nie mogą być zbyt długie, aby nie znudzić odbiorcy poszukującego konkretnych wiadomości. Warto również dodawać do artykułów obrazki, infografiki, wykresy i nagrania, które urozmaicają materiał i ułatwiają użytkownikowi zrozumienie treści.

Warto dodać, że wiele witryn korzysta z Google Analytics. To narzędzie, które zbiera szczegółowe informacje o zachowaniu użytkowników na stronie. Analiza tych danych pozwala lepiej ustalić, które segmenty serwisu cieszą się zainteresowaniem, a które pomimo naszych starań wymagają dalszych prac.

Czy serwis jest stale aktualizowany?

Algorytm Google wspiera strony internetowe, na których informacje są aktualizowane na bieżąco. Jest to związane również z faktem, że świat, w którym obecnie żyjemy, bardzo szybko się zmienia. Z tego właśnie względu warto regularnie publikować nowe treści, a także uzupełniać stare artykuły dostępne na stronie tak, aby zawsze były aktualne.

aktualizacja algorytmu google a seo

Czy strona internetowa, która odnotowała spadek w wyszukiwaniach po aktualizacji algorytmu, jest niepoprawnie wykonana?

Należy również nadmienić, że nie zawsze aktualna widoczność stron internetowych w Google odzwierciedla ich jakość. Obecnie Google kieruje się przesłaniem dostarczania w wynikach organicznych najlepszych możliwych informacji, będących odpowiedziami na wyszukiwania użytkowników. Wykorzystuje przy tym zarówno dane dotyczące preferencji i historii wyszukiwań użytkowników, jak i wytyczne służące algorytmowi do oceny witryn.

Pozycjonowanie stron internetowych w Google wciąż nie jest idealne, dlatego też nie zawsze nasza strona zajmuje gorsze pozycje ze względu na brak odpowiednich treści. Każda kolejna aktualizacja algorytmu Google ma za zadanie poprawić ocenę treści zamieszczonych na stronach internetowych i może poprawić widoczność dotychczas niedocenianego serwisu.

Co więcej, Google przyznaje również, że algorytm mógł niekiedy źle oceniać strony pojawiające się wysoko w wynikach wyszukiwania. Po kolejnej jego aktualizacji witryna zostaje oceniona ponownie i może okazać się, że zostanie oceniona lepiej lub gorzej. Nie świadczy to w żadnym stopniu o winie danego serwisu. Oznacza jedynie to, że obecnie algorytm nie uznaje go za wartościowego dla użytkowników. Warto zauważyć, że jak najbardziej możliwa jest sytuacja, w której strona internetowa traci swoją pozycję przy jednej aktualizacji, a następnie odzyskuje część pozycji po kolejnej zmianie algorytmu Google.

Podczas rozważań o tym, jak poprawić pozycję strony w Google, powinno się zwrócić szczególną uwagę na to, w jaki sposób przekazywane są informacje zawarte na stronie internetowej. Utrata widoczności najczęściej jest sygnałem do tego, że powinno się zadbać o poprawę zamieszczanego contentu oraz rozbudowę funkcjonalności strony oferowanej użytkownikom.