Osoba zapytana na ulicy o największą wyszukiwarkę odpowie bez problemu – Google. Ale co jeśli zapytamy o drugą największą? Bing? DuckDuckGo? Seznam? Yandex? Nie! Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że tak naprawdę miano to należy do serwisu YouTube.
W podobny sposób nie wszyscy zdają sobie sprawę z potencjału YouTube – jako niezależnego kanału, ale również jako dodatkowego sposobu pozyskiwania ruchu i linków. Widzę to wyraźnie przeglądając treści i kanały na serwisie, które aż proszą się o nawet kilka drobnych elementów, dzięki którym będą dawały lepszy efekt.
Przyjrzyjmy się zatem elementom kanału, które należy wziąć pod uwagę.
Optymalizacja kanału
Nazwa kanału
Nazwa kanału powinna być związana bezpośrednio z produktem/firmą, lub oferowanym contentem.
Ikona kanału (avatar)
Należy przygotować odpowiednio dobrany avatar kanału, który wyświetlać się będzie na stronie głównej kanału a także pod każdym filmem i jako zdjęcie przy komentarzach. Dzięki temu budujemy widoczność i wiarygodność kanału. Zazwyczaj jest to logo firmy lub produktu, ale może to być też spersonalizowane logo.
Wytyczne YouTube co do avatara:
- Kwadratowy lub okrągły, jest wyświetlany w rozmiarze 98 x 98 pikseli
- Zalecany rozmiar 800 x 800 pikseli
- Formaty JPG, BMP, PNG lub GIF (nie animowane)
Grafika kanału
Grafika kanału zwana też zdjęciem w tle, to zdjęcie które pojawia się na samej górze kanału. Należy przygotować takie zdjęcie spersonalizowaną grafiką przedstawiającą albo elementy związane ze stroną, albo logo, lub też grafikę produktu. Zalecany rozmiar grafiki to 2560×1440, natomiast YouTube pokazuje ją w różnych rozmiarach zależnie od urządzenia i rozdzielczości ekranu
Linki zewnętrzne kanału
YouTube pozwala na umieszczenie w ustawieniach kanału linków zewnętrznych kierujących do innych zasobów powiązanych z kanałem – inne kanały social media, strona internetowa itp. Należy wypełnić wszystkie możliwe połączenia żeby powiązać kanał z innymi zasobami.
Opis kanału
Opis kanału znajduje się w zakładce „informacje” i pozwala na umieszczenie tam tekstu informującego o celu kanału, tematyce, powiązanych działaniach – wszystkim co może użytkownika zainteresować. Opis taki nie posiada wytycznych co do długości, natomiast rekomendowane jest umieszczanie w nim wartościowych słów kluczowych, dzięki którym kanał będzie można łatwiej znaleźć w wyszukiwarce.
Wideo „intro”
Kanały YouTube często wyposażone są również w film „intro”. Jest to film, który pokazuje się każdemu który wejdzie na kanał – jako wyróżniony film. Jest to element, który ma zachęcić użytkownika do pozostania na kanale. Film taki to zazwyczaj informacja o czym jest kanał.
Playlisty
Kanały posiadające duże ilości filmów powinny również tworzyć tematyczne playlisty (listy odtwarzania), które zgrupują filmy w powiązane tematycznie serie. Playslity mogą być seriami filmów o tej samej tematyce (np. „wszystko o leczeniu ran”), filmami z serii („przeprowadzka biura cz.1, cz2. itp.) albo nawet zgrupowaniem filmów konkretnego typu („reklamy”, „wywiady”, „poradniki” itp.). Jeden film może należeć do kilku playlist jeśli pasuje do różnych typów tematycznie.
Optymalizacja Filmów
Jakość video
Google preferuje i promuje filmy nagrane w wysokiej jakości, a więc rekomendujemy filmy powyżej jakości 720p, najlepiej nie gorsze niż 1080p.
Nazwa pliku
Plik wgrywany na YouTube powinien również odpowiednio się nazywać – posiadać informację o tematyce i ważne słowo kluczowe. Nie należy wgrywać filmów prosto z kamery np. „DSC0124.m4v”
Tytuł video
Rekomendowanym działaniem jest tytuł filmu posiadający przynajmniej 5 słów. Najważniejsze słowo kluczowe należy umieścić na początku tytułu.
Opis
Opis filmu pozwala nie tylko na opisanie użytkownikom oraz YouTube zawartości filmu, ale jest również doskonałym miejscem na umieszczenie słów kluczowych oraz linków.
Rekomendowane działania:
- Umieść swoje słowo kluczowe jak najbliżej początku, najlepiej w pierwszych 20-30 słowach
- Opis o długości przynajmniej 200-300 słów
- Dodaj linki do adekwatnych materiałów na stronie internetowej
- Dodaj linki do innych kanałów marki (np. social media)
- Dodaj linki do powiązanych filmów
Tagi
Tagi nie są tak istotne jak # na Instagramie. Są raczej uzupełnieniem do tytułu i opisu. Na podstawie tagów są natomiast wyświetlane rekomendowane filmy. Z tego względu rekomendowane działania to używanie tych samych tagów, których używa konkurencja. Aby sprawdzić tagi konkurencyjnych filmów rekomendujemy wtyczkę Chrome vidIQ Vision for YouTube https://chrome.google.com/webstore/detail/vidiq-vision-for-youtube/pachckjkecffpdphbpmfolblodfkgbhl?hl=en
Dobór słów kluczowych
Warto przy doborze słów kluczowych skupić się również na zapytaniach, które Google wyświetla bezpośrednio w wyszukiwarce, nie tylko w YouTube: · Słowa poradnikowe („jak zrobić zimną kawę”) · Recenzje („Recenzja Beats by Dr Dre”) · Samouczki („Konfigurowanie WordPress”)
Miniatura filmu
Użytkownicy preferują filmy, w których została ustawiona spersonalizowana miniatura, zamiast automatycznej miniatury pochodzącej z losowych klatek filmu