Być jak Wikipedia. Podstawy dobrego linkowania wewnętrznego

Linkowanie wewnętrzne jest jednym z najważniejszych elementów wchodzących w skład budowania pozycji serwisu internetowego. Jest to zabieg optymalizacyjny, który ma pomóc użytkownikom, a także robotom wyszukiwarek dotrzeć do innych podstron w witrynie.

Linkowanie wewnętrzne – jaki jest jego cel i co je odróżnia od zewnętrznego?

Linkowanie wewnętrzne to działanie, którego celem jest połączenie kilku podstron w obrębie jednej witryny internetowej. W przypadku linku wewnętrznego zarówno domena źródłowa, jak i docelowa są identyczne. Co to ma na celu? Dzięki linkowaniu wewnętrznemu zostaje ulepszona nawigacja strony, zdefiniowana jest architektura i hierarchia strony oraz wzmacnia się ogólna wartość witryny internetowej pod kątem wyszukiwarek. Dzięki linkom treści znajdujące się na stronie są łączone ze sobą tematycznie, a dzięki ilości linków prowadzących do konkretnych podstron powstaje hierarchia serwisu.

Linki zewnętrzne prowadzą do głównej strony naszej witryny (nazywane są wtedy linkami przychodzącymi) lub do innych podstron z zewnątrz (w tym przypadku mówimy o linkach wychodzących). Z kolei linki wewnętrzne znajdują się na naszej stronie internetowej.

linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne a Twoja strategia SEO

Linkowanie wewnętrzne jest niezwykle ważnym elementem każdej strategii SEO. Tego rodzaju linki są wsparciem zarówno dla użytkowników podczas poruszania się po witrynie, jak i dla Ciebie jako właściciela strony internetowej. Dzięki nim wspomożesz SEO i wzmocnisz pozycję strony. Jest to szczególnie istotne w przypadku złożonych i obszernych witryn internetowych. W takim wypadku koniecznie należy zadbać o odpowiednią strukturę i hierarchię poszczególnych podstron, jeśli zależy Ci na jak najlepszych wynikach.

schemat linkowania wewnętrzego
Źródło: https://newcastle-seo.co.uk/internal-linking-for-seo/

Jakimi zasadami kierować się przy linkowaniu wewnętrznym?

Linkowanie wewnętrzne nie jest prostą sprawą, lecz kierując się kilkoma najważniejszymi zasadami, z pewnością uda nam się osiągnąć zamierzony cel.

  1. Przed przystąpieniem do umieszczenia linków na stronie musimy zadbać o dostateczną ilość treści (czyli musimy mieć odpowiednią liczbę wystarczająco długich, powiązanych tematycznie artykułów). Im jej więcej, tym więcej linków będziemy w stanie dodać. Oczywiście musimy pamiętać o wymiernych korzyściach dla czytelnika – celem jest ułatwienie użytkownikowi poruszania się po stronie, a nie zrobienie z serwisu „choinki” pełnej linków.
  2. Linki wewnętrzne powinny wykorzystywać tekst zakotwiczenia, a nie obrazów. Jeśli jednak mimo wszystko chcemy użyć linku do obrazu, można to zrobić pod warunkiem, że grafiki te nie będą głównym źródłem linków, a ponadto będą dobrze oznaczone i opisane tagiem ALT.
  3. Linkowanie wewnętrzne najlepiej ukierunkować na jak największą liczbę podstron wchodzących w skład danej witryny internetowej. Ważna jest różnorodność i głębokość wchodzenia w strukturę strony. Wśród najczęściej popełnianych błędów znajduje się umieszczanie linków prowadzących do strony głównej lub do zakładki Kontakt. Zasada jest prosta – należy unikać linkowania do podstron, które posiadają już swoje linki w pasku menu. Najlepsze linki to takie, które prowadzą do stron znajdujących się głęboko w strukturze witryny. Warto również pamiętać o takim zjawisku jak „crawl depth”. Jest to minimalna ilość kliknięć, które są potrzebne, by dotrzeć do danego tekstu lub podstrony ze strony głównej. W skrócie – linkowanie wewnętrzne powinno sprawić, że użytkownik może dotrzeć do każdej treści w przeciągu kilku kliknięć.
  4. Kolejna ważna kwestia to naturalność w tworzeniu linków. Link wewnętrzny musi być interesujący, a także powinien pasować do kontekstu treści. Co więcej, linkowanie powinno być naturalnie wplecione w tekst, ponieważ tylko w ten sposób zdobędziemy zaufanie i zainteresowanie użytkowników przeglądających naszą stronę. Samo linkowanie powinno być przemyślane i zaplanowane już na etapie pisania tekstu. Warto więc przed rozpoczęciem opracowywania treści zapoznać się z zawartością strony, aby móc naturalnie wpleść link w treść.
  5. Podczas wdrażania linkowania wewnętrznego należy pamiętać, aby nie przesadzać ze zbyt dużą liczbą linków. Wszystko zależy oczywiście od długości tekstu, dlatego trudno wskazać na konkretną liczbę. Specjaliści twierdzą jednak, że optymalnie jest dodawać od 3 do 4 linków w obrębie jednej podstrony. Oczywiście samych linków może być też więcej, jednak trzeba pamiętać, by nie znajdowały się w nagłówkach (chyba że mogą znacząco wpłynąć na promowanie konkretnych fraz), w pierwszych akapitach tekstu oraz po prostu zbyt blisko siebie.

planowanie linkowania wewnętrznego

Jakie korzyści płyną z dobrze wykonanego linkowania wewnętrznego?

Dobrze wykonane linkowanie wpływa przede wszystkim na znaczną poprawę wyników strony internetowej. Dzięki linkom użytkownicy dłużej pozostaną na naszej witrynie, przechodząc z jednej podstrony na drugą. Użytkownik z łatwością może poruszać się po stronie, a roboty wyszukiwarek mogą indeksować podstrony. Kolejna ważna rzecz to mniejszy współczynnik odrzuceń, podkreślenie tematyki strony oraz wsparcie procesu pozycjonowania słów kluczowych.

Przykłady wzorcowego linkowania wewnętrznego

W Internecie nie brakuje złożonych stron pokroju Wikipedia, Amazon, AliExpress, eBay czy Allegro, które bez odpowiedniego linkowania wewnętrznego byłyby kompletnie nieczytelne dla użytkowników. Na tak rozbudowanych portalach niezwykle ważne jest zadbanie o odpowiednią strukturę i hierarchię treści, tak by zapewnić użytkownikom łatwą nawigację i odnajdywanie poszukiwanych treści. Oto przykłady wzorcowego linkowania wewnętrznego.

linkowanie wewnętrzne na wikipedii

Wikipedia wzorem prawidłowego link buildingu wewnętrznego

Wikipedia jako obszerny portal internetowy może być dla nas wzorem pod kątem prawidłowego budowania linkowania wewnętrznego. Na pewno wielu z nas niejednokrotnie znalazło się w sytuacji, kiedy niezwykle trudno było opuścić tę stronę. A wszystko przez doskonale dobrane linki wewnętrzne, które ciekawią, zachęcają i zwracają uwagę użytkowników. Tym sposobem pozostają oni na stronie dłużej, niż początkowo zakładali.

Wikipedia kieruje się kilkoma zasadami, które skutecznie budują jej pozycję. Jedną z najważniejszych kwestii jest wstawianie linku w zdaniu w miejscu, gdzie pada akcent. Najlepszym tego przykładem jest ten zaprezentowany przez Wikipedię:

W zdaniu: „Pewnego słonecznego dnia krecik wybrał się na wycieczkę z kotem Filemonem”, akcent pada na kota Filemona i to właśnie do tej frazy wypadałoby dodać link, by dalej zatrzymać użytkowników w obrębie witryny. Link wewnętrzny dodany w tym miejscu wygląda przede wszystkim naturalnie. Linkowanie słowa „wycieczka” w tym zdaniu nie miałoby najmniejszego sensu, ponieważ słowo to zupełnie nie pasuje do całego kontekstu, w którym największa uwaga skupia się na postaciach z bajek.

Kolejną z zasad, którymi kieruje się Wikipedia, jest linkowanie pojęć i obiektów, a nie samych wyrazów. Jak to wygląda w praktyce? Wystarczy połączyć ze sobą sąsiadujące wyrazy, które składają się na jedno wyrażenie. Tak jak w przykładzie zaprezentowanym przez stronę:

W zdaniu: „W bitwie wsławił się generał Dąb-Buczyna” linkujemy do frazy „generał Dąb-Buczyna”, a nie osobno do „generał” i „Dąb-Buczyna”.

Jak powinno wyglądać linkowanie wewnętrzne na blogu firmowym?

Dobrze wykonane linkowanie wewnętrzne na blogu firmowym to wizytówka Twojego sklepu. W taki sposób można zdobyć zaufanie klientów i wzmocnić autorytet firmy. Jak więc podejść do tego zadania? Przede wszystkim należy kierować się wyżej opisanymi zasadami link buildingu. Najważniejsza jest naturalność i jakość linków. Każdy z nich powinien być zgodny z kontekstem i prowadzić do merytorycznych podstron, które mogą zaciekawić klientów.

Należy pamiętać o tym, że nie ma sensu tworzyć przekierowywań do artykułów o podobnej tematyce, co tekst źródłowy. W ten sposób „zamykamy koło”, a to nie przyniesie nam żadnych korzyści. Najlepiej, jeśli linki prowadzą do zróżnicowanych podstron, z których każda ma co innego do zaoferowania pod kątem treści. W ten sposób uda nam się „zapędzić” użytkownika do najgłębszych stref w całej strukturze strony.

Ważne jest również to, aby pamiętać o podlinkowaniu słów kluczowych, aby w pełni wykorzystać ich potencjał. W przypadku rozbudowanych serwisów WWW nadrzędnym celem linkowania wewnętrznego jest powiązanie ze sobą wszystkich artykułów „pobocznych”, które skierują czytelnika do innej sekcji. Do tego zadania wykorzystuje się właśnie tak zwane silosy.

Należy jednak pamiętać, by silos był odpowiednio przygotowany. W inny sposób kończymy zwykły artykuł, wspominający o innych treściach, a w inny treść mającą kierować do wszystkich artykułów „pobocznych”.

W przypadku blogów firmowych dobrą praktyką jest wdrażanie linkowania w opisach kategorii lub podkategorii, dzięki czemu użytkownicy z łatwością będą mogli poruszać się po Twojej stronie i odnajdywać to, czego potrzebują.

Innym miejscem, w którym można umieścić linki wewnętrzne, są także różnego rodzaju boxy, np. z treścią: „Inni użytkownicy oglądali też [nazwa produktu]”. Chociaż takie rozwiązanie wydaje się banalne, to okazuje się w wielu przypadkach niezwykle wartościowe. Box polecający produkty nie przedstawia dużej wartości pod kątem linkowania, ale może generować konwersje, a więc jest to element wart wprowadzenia i utrzymania.

optymalizacja seo aliexpress

Linkowanie wewnętrzne na AliExpress

Kolejną stroną, która może pochwalić się profesjonalnym link buildingiem, jest znane wszystkim AliExpress, często określane mianem chińskiego Allegro. Przeglądając stronę sklepu, można znaleźć szereg sprytnych rozwiązań, które wzmacniają jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Jednym z nich jest umieszczenie katalogów dla każdego z produktów, posortowanych alfabetycznie.

Jaki jest cel takiego zabiegu? W efekcie podstrony, które mają same linki bez treści, nie obniżają jakości witryny. Innym ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie linkowania przy grubych stopkach, które pojawiają się na każdej podstronie i ułatwiają robotom wyszukiwarek ich indeksowanie.

Jak sprawdzić jakość linkowania na stronie?

Analiza powdrożeniowa linków wewnętrznych na stronie internetowej jest niezwykle ważnym elementem w budowaniu pozycji witryny, ale na tyle złożonym, że powinna zostać przeprowadzona przez specjalistę.

Analiza jakości zastosowanych linków wewnętrznych polega na ocenie, które z nich mogą przynieść największe korzyści dla strony. Warto jednak pamiętać o tym, że jeśli jednocześnie prowadzi się wiele działań optymalizacyjnych, to wykazanie zysku wynikającego tylko bezpośrednio z linkowania wewnętrznego nie będzie możliwe. Na tej podstawie można zmodyfikować i zoptymalizować wdrożenia, tak aby w przyszłości osiągać jeszcze lepsze wyniki.