RankBrain

Google nie próżnuje. Co i rusz prezentuje swoim użytkownikom nowe przydatne narzędzia. Na początku 2016 roku firma poinformowała o tym, że dostępna jest nowa aktualizacja algorytmu, której nadano nazwę RankBrain. Mówi się o niej, że to sztuczna inteligencja działająca w służbie wyszukiwarki. Ten działający na całym świecie algorytm jest częścią silnika Hummingbird, który napędza Google od roku 2013.

RankBrain to narzędzie niezwykle użyteczne.

Wyszukiwarka Google codziennie przetwarza około 3 milionów pytań, co daje aż 450 milionów haseł. Poradzić sobie z tym może tylko RankBrain, który zaawansowaniem i „inteligencją” przebija wszystko, co do tej pory napędzało wyszukiwarkę.

Obecnie RankBrain jest jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę przez wyszukiwarkę, gdy decyduje o pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania. Do tej pory za wszystkie działanie, które miały na celu dostosować Google do zachodzących zmian odpowiadał człowiek.

To inżynierowie zatrudnieni w Google pracowali nad listą synonimów oraz bazą powiązań między nimi. Choć te działania były w pewnym stopniu zautomatyzowane, to bez udziału człowieka się nie obeszło. Dużą rolę w działaniu RankBrain odgrywa semantyka.Narzędzie to działa bowiem inaczej niż dotychczasowe sposoby na pozycjonowanie.

Głównym zadaniem RankBrain jest ciągłe analizowanie wpisywanych do wyszukiwarki fraz i ich związków z wynikami wyszukiwania, które nie zawierają wpisanych słów kluczowych. Tłumacząc to w możliwie najprostszy sposób, RankBrain ma działać tak, by rozumiał, co miał na myśli użytkownik wyszukiwarki Google. Niektóre frazy wpisywane w wyszukiwarkę są bardzo ogólne albo mogą być zrozumiane na wiele różnych sposobów. Wówczas RankBrain porównuje je z innymi i na tej podstawie próbuje odpowiedzieć na pytanie „co autor miał na myśli”.

RankBrain ciągle się uczy i rozwija.

Może się jeszcze zdarzyć, że jego interpretacja pytanie będzie błędna, ale prace nad doskonaleniem sztucznej inteligencji dla Googla, ciągle trwają. Choć RankBrain działa od niedawna, to już został wdrożony we wszystkich językach – w tym w języku polskim.

Dostarcza również wyniki, które są dostosowane do specyfiki kraju. Na przykład na pytanie: „Ile waży słoń?” mieszkaniec Europy dostanie odpowiedź w kilogramach, a Stanów Zjednoczonych w obowiązujących tam funtach. To tylko jeden z przykładów, których mogą być setki. Jest to możliwe dzięki zasadzie geolokalizacji, którą RankBrain stosuje, pozwalającą mu rozróżnić, z jakiego kraju zostało zadane pytanie.

Inną umiejętnością narzędzia RankBrain jest umiejętność powiązania długich pytań, które w branży SEO nazywane są long-tail, ze zdaniami krótszymi, w przypadku, gdy uzna je za podobne znaczeniowo. Rezultat tego jest taki, że użytkownik wyszukiwarki otrzymuje lepiej dopasowane wyniki.

Dzięki temu, że RankBrain ciągle się uczy i gromadzi dane, jego analizy stają się coraz skuteczniejsze. RankBrain nie ma jeszcze pełnej wolności – dane zbierane przez to narzędzie są wpierw poddawane kontroli i interpretowane przez pracowników Google, a dopiero potem trafiają do wyszukiwarki.

Za jakiś czas prawdopodobnie RankBrain uzyska więcej wolności, ale nie stanie się to w najbliższej przyszłości. Specjaliści z branży SEO nie muszą się obawiać tego systemu.

Bo choć wpływa on na rodzaj wyników wyświetlanych użytkownikowi wyszukiwarki, to nie ingeruje w strony internetowe. Największą zaletą systemu RankBrain jest to, że odpowiada na pytania, na które do tej pory na próżno szukaliśmy odpowiedzi.