Meta tagi – jak tworzyć je dobrze?
Meta tagi to znaczniki dotyczące strony internetowej umieszczane w nagłówku dokumentu, głównie z myślą o wyszukiwarkach. Zazwyczaj zawierają informacje, między innymi, o sposobie kodowania znaków, tytule strony, słowach kluczowych, czy dane dotyczące jej autora. Z poziomu przeglądarki zwykłego użytkownika meta tagi najczęściej nie są widoczne. Nie znaczy to jednak, że nie są istotne.Wyszukiwarki opierają się na nich przy przeszukiwaniu zawartości strony. Dobrze dobrane meta tagi mogą przyczynić się do wzrostu popularności strony. Jeśli dobierzemy je źle, ranking naszej strony na tym ucierpi. Poniżej lista błędów, których należy się wystrzegać przy tworzeniu meta tagów.
Zbyt długi lub zbyt krótki meta tag
Każdy meta tag powinien mieć określoną długość. Każda wyszukiwarka indywidualnie określa długość dla poszczególnych rodzajów znaczników. Jeśli długość meta tagu przekroczy ustalony limit, wyszukiwarka skróci go. W rezultacie część informacji zostanie utracona, a opis będzie niekompletny. Gdy długość meta tagu nie odpowiada wymaganiom wyszukiwarki, może ona również zmienić go na losowo wybrany inny.
Źle dobrana zawartość
Zawartość meta tagu powinna być dobrze dopasowana do treści strony. Na przykład, słowa kluczowe powinny być możliwie szczegółowe i niepowtarzalne. Najlepiej wybierać frazy i wyrażenia, które pojawiają się w treści strony i dobrze odzwierciedlają jej zawartość. Warto włożyć też sporo wysiłku w dobre sformułowanie znaczników określających tytuł strony i jej opis. Te dwa tagi są zazwyczaj widoczne w wyszukiwarce i to od ich zawartości zależy, czy użytkownik zdecyduje się odwiedzić naszą stronę.
Mała unikalność
Meta tagi, zwłaszcza te opisujące tytuł strony powinny być jak najbardziej unikalne. Dobrze sformułowany tag Title o dużej unikalności sam w sobie może już zapewnić naszej stronie korzystną pozycję w wyszukiwarce. Mając tego świadomość, warto sprawdzić konkurencyjność i unikalność przynajmniej kilku różnych wersji tytułu strony, zanim zdecydujemy się na ostateczną wersję, którą umieścimy w meta tagu.
Błędy w treści
Meta tagi powinny być w pełni poprawne pod względem ortograficznym i sformułowane zgodnie z zasadami wybranego kodowania. Musimy mieć świadomość, że jeśli wyszukiwarka nie jest w stanie rozpoznać i zinterpretować meta tagu, na przykład ze względu na zawartą w nim literówkę, po prostu go zignoruje. Zanim zaakceptujemy ostateczną wersję znaczników, powinniśmy przynajmniej kilka razy je przeczytać, żeby wykluczyć ewentualne pomyłki.
Zbyt wiele meta tagów
Większość dobrych pozycjonerów przy tworzeniu meta tagów ogranicza się do niezbędnego minimum. Lista znaczników, które naprawdę mają znaczenie nie jest długa. Należą do nich między innymi deklaracja metody kodowania, tytuł strony oraz opis jej zawartości. Jeśli dobrze je opracujemy, nawet te trzy znaczniki mogą wystarczyć do zapewnienia stronie dobrej pozycji. Dodawanie zbyt wielu, zbędnych znaczników nie wnosi nic wartościowego i tylko niepotrzebnie wydłuża kod.
Błędy przy tworzeniu meta tagów mogą nas sporo kosztować. Jeśli na przykład pomylimy się w znaczniku określającym kodowanie znaków, strona będzie nieprawidłowo wyświetlana i nieczytelna. W momencie gdy błędnie sformułowany meta tag będzie już wyświetlany przez wyszukiwarkę, od chwili zgłoszenia naszych poprawek do chwili ich uwzględnienia na przykład przez Google może upłynąć nawet kilka dni. Z naszego punktu widzenia jest to stracony czas – strona nie wygląda dobrze i nie jest promowana w pełni efektywnie.