Certyfikat SSL, to narzędzie, które zostało stworzone w celu ochrony witryn internetowych. Zapewnia on także poufność danych osobowych, które są przesyłane drogą elektroniczną. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu szyfrowania komunikacji między komputerami.
SSL to skrót od pojęcia Secure Socket Layer. Certyfikat ten jest dziełem firmy Netscape, ujrzał światło dzienne w połowie lat 90. ubiegłego wieku.
Szybko zaczął być stosowany przede wszystkim w bankowości internetowej oraz przez prowadzących aukcje internetowe. Certyfikat SSL przydatny jest również tym, którzy za pośrednictwem sieci przekazują swoim współpracownikom czy podwładnym poufne informacje albo którzy publikują informacje, wymagające uwiarygodnienia. Obecnie z tego zabezpieczenia korzystają również sklepy internetowe, strony administracji publicznej, a także szkół, uczelni i placówek gromadzących informacje na temat stanu zdrowia obywateli.
Choć wpływ certyfikatu na pozycję strony w wyszukiwarkach jest niewielki, to w przyszłości może on wzrosnąć. Warto szyfrowanie rozważyć jeszcze przed założeniem witryny internetowej.
Jedną z najważniejszych kwestii, na jaką należy zwrócić uwagę podczas szyfrowania, to duplicate content, czyli duplikacja treści. Może ona być przyczyną wielu problemów. Gdy robot Google trafi na zduplikowaną treść, wówczas sam decyduje, która jest oryginalna, a nie zawsze wybiera odpowiednio.
Efektem tego jest pojawienie się nieprawidłowego URL w wynikach wyszukiwania. W sytuacji, gdy treść jest powielona wielokrotnie, roboty Google tracą na swej skuteczności w wyszukiwaniu unikalnych treści. Przyczyną duplikowania treści są najczęściej problemy techniczne.
Kolejną ważną kwestią jest przekierowanie 301 – ze strony bez SSL, na stronę z certyfikatem. Gdy certyfikat SSL jest niepoprawnie zainstalowany, to jest taka możliwość, że strona będzie widoczna zarówno pod adresem http, jak i https. W przypadku gdy cała treść zostanie przeniesiona ze strony http, na stronę https – stare linki będą kierowały do podstron, które już nie istnieją. Sposobem na uniknięcie takiej sytuacji jest ustawienie przekierowania 301 w pliku .htaccess. W ten sposób informujemy Google, że zawartość wszystkich podstron jest dostępna pod nowymi adresami URL.
Ustawienie przekierowania 301 ma duży wpływ na pozycjonowanie stron. Istnieją dwa rodzaje przekierowania – wewnętrzne i zewnętrzne. Wewnętrzne polega na przekierowaniu z jednej subdomeny na inną. Przekierowanie 301 służy wówczas zmianie adresu strony, w taki sposób, by jej użytkownicy nie odczuli żadnych niedogodności z tym związanych. Wpisując stary adres są bowiem automatycznie przenoszeni na nowy.
Przekierowanie zewnętrzne polega na przekierowaniu z jednej domeny na inną. Posiadacze kilku domen mogą mieć jedną podstawową i robić przekierowania na nią właśnie. Wyszukiwarka w takim przypadku dostaje informację, że adres strony został zmieniony na stałe.
Warto sprawdzić, czy firma zarządzająca naszą stroną uruchomiła przekierowanie 301. Nie jest to trudne. Wystarczy w pasku przeglądarki wpisać adres swojej strony WWW. Jeżeli przekierowanie jest ustawione, to mimo wpisania nazwy strony bez WWW, pojawi się ona z tym przedrostkiem.
Certyfikat SSL daje wiele korzyści. Przede wszystkim zyskuje się zaufanie klientów, dla których ważne jest bezpieczeństwo transakcji. Dostają też pewność, że ich dane nie zostaną przechwycone przez niepowołane osoby. To wartości, którymi warto się kierować, świadcząc usługi drogą elektroniczną. Należy też pamiętać o odnawianiu certyfikatu. Najlepiej robić to przed terminem jego wygaśnięcia. Stosowanie SSL zaleca Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.