Google wprowadza aktualizację związaną z tagami title

W ostatnim czasie Google wydało oficjalne oświadczenie w sprawie nowego sposobu generowania tagów title w wynikach wyszukiwania. Potwierdził to amerykański dziennikarz i przedsiębiorca Danny Sullivan, który w Google pełni funkcję publicznego łącznika ds. wyszukiwania. Co się zmieniło w nowym systemie?

Jak Google generuje tagi title?

Title tag, czyli w polskim tłumaczeniu „znacznik tytułu” to znacznik kodu HTML, dzięki któremu możliwe jest nadanie danej witrynie internetowej unikalnego tytułu. Tagi title znajdziemy w pasku tytułu przeglądarki lub na stronach wyników wyszukiwania (SERP).

Jaką pełnią funkcję pod kątem SEO? Są one jednym z kluczowych czynników, które brane są pod uwagę podczas oceny danej podstrony przez roboty i algorytmy wyszukiwarki internetowej. Skuteczny znacznik title powinien zawierać najważniejsze słowa kluczowe, adekwatne do treści znajdującej się na podstronie. Co więcej, tag title powinien być również atrakcyjny dla odbiorców pod kątem brzmienia i merytoryczności. Jego zadaniem jest zwrócenie uwagi użytkownika i zachęcenie do odwiedzenia danej witryny.

Google cały czas pracuje nad tym, aby jak najskuteczniej ulepszyć sposób wyświetlania tytułów dokumentów i podstron w wynikach wyszukiwania. Tak, aby użytkownicy szybciej odnajdywali to, czego potrzebują, czyli różnego rodzaju treści udostępniane przez wydawców, twórców, przedsiębiorstwa oraz inne witryny internetowe.

Ostatnio Google ogłosiło nowy system generowania tytułów stron internetowych. Dotychczas tytuły te częściowo zmieniały się w zależności od wyszukiwanych przez użytkowników haseł. Nowy sposób opiera się na niezależności tagów title od słów kluczowych w zapytaniu. Co jeszcze jest brane pod uwagę podczas generowania znaczników tytułów przez Google? W szczególności tekst, z którym użytkownicy mogą spotkać się po otworzeniu danej podstrony. Liczy się przede wszystkim główny tytuł lub nagłówek, treść umieszczona przez właścicieli witryny w tagach <H1> oraz tekst wyróżniający się pod kątem widoczności, dzięki zastosowaniu tagów stylu.

Google generuje tytuły nie tylko na podstawie tekstu HTML, ponieważ nie zawsze dobrze opisują one podstronę. Dotyczy to szczególnie sytuacji, w których meta tagi są bardzo długie, mają zbyt dużą liczbę słów kluczowych lub gdy są bardzo schematyczne – przykładowo strony główne mają nazwę „Strona główna” albo podstrony witryny mają nazwy identyczne z nazwą całej witryny. Poniższe zestawienie wskazuje, że wprowadzona aktualizacja algorytmu znacząco skróciła średnią długość pokazywanego meta title w wynikach wyszukiwania.

zmiany w generowaniu meta title
Źródło: https://www.amsivedigital.com/insights/seo/is-google-showing-different-organic-titles-in-august-2021/

Aktualizacja Google może przynieść wiele korzyści dla wszystkich użytkowników. Jej celem jest generowanie bardziej czytelnych, adekwatnych do treści i łatwiej dostępnych tytułów stron. W nowym systemie, jeśli w tagu title nie ma samej nazwy witryny, może być ona  dodana automatycznie, jeśli Google uzna to za pomocne w wyszukiwaniu. Z kolei w przypadku, gdy tagi title będą za długie, możliwe będzie wyodrębnienie tylko najtrafniejszych fragmentów. Reasumując, zgodnie z zasadami nowego systemu, to algorytmy będą odpowiedzialne za stworzenie najskuteczniejszego i trafnego meta title i nie będzie już on zależny od zapytania użytkowników.

zmiany w generowaniu meta title

Jak zmieniało się podejście Google to tagów title?

Ostatnia zmiana Google dotycząca sposobu generowania tagów title, zwróciła uwagę wielu specjalistów SEO. Wiele osób zastanawia się, na czym teraz będzie opierało się wyszukiwanie danych treści oraz z jakim skutkiem.

To jednak nie jest pierwsza modyfikacja w systemie tworzenia znaczników meta title. Jedną z największych zmian była ta zaprezentowana w 2018 roku. Dotyczyła ona limitu pikseli w meta opisie, który znacznie został zmniejszony, zwłaszcza w przypadku niektórych zapytań. Nowy sposób został jednak szybko wycofany.

Specjaliści SEO oraz właściciele stron internetowych nauczyli się, że zmiany wprowadzane przez Google pojawiają się bardzo często i równie często znikają. Nie warto więc diametralnie zmieniać dotychczasowego podejścia. Czy to samo stanie się w przypadku najnowszej aktualizacji Google? Trudno powiedzieć, ponieważ sprawa rozwija się bardzo dynamicznie. Jednak w najbliższych miesiącach z pewnością wszyscy się o tym przekonamy.

To, z czym każdy teraz powinien się zapoznać, to najważniejsze zmiany w obrębie nowej aktualizacji Google. Warto wiedzieć m.in., że w przypadku meta title każdej podstrony możliwe jest:

  • zastąpienie tagu <title> przez tagi <h1> lub inne nagłówki,
  • usuwanie elipsy z obciętych tytułów,
  • dodawanie cyfry lub daty na początku tytułów,
  • podczas dodawania nazw marek, znaki „|” mogą zostać zastąpione znakami „–”,
  • wykorzystanie tekstu alternatywnego obrazów lub nazwy plików w tytułach,
  • tytuły mogą być modyfikowane na podstawie innych informacji widniejących na danej stronie.
zmiany w generowaniu meta title
Źródło: https://marcinkordowski.com/aktualizacja-algorytmu-google-title/

Jak widać na powyższej grafice, na tydzień przed wprowadzeniem aktualizacji Google, współczynnik CTR dla jednej ze stron, wykorzystywany w celu analizy wyników kampanii reklamowych lub popularności strony, wynosił 33%. Tydzień po tym zdarzeniu, spadł on do poziomu 26% bez zmian pozycji. Jeśli podobna sytuacja dotyczy Twojej witryny internetowej, dobrze będzie zastanowić się nad ulepszeniem znaczników title.

Jak można zabezpieczyć się przed takimi sytuacjami oraz jak dostosować się do wprowadzonych aktualizacji? Przede wszystkim należy z większą dbałością podchodzić do wprowadzanego przez nas meta title pod kątem przestrzegania pewnych wytycznych, które omówione zostaną w kolejnym akapicie. Kluczem do sukcesu jest wybranie takiego tytułu, który możliwie najlepiej będzie oddawał zawartość głównych treści na stronach. Znaczniki title powinny być na bieżąco optymalizowane. Należy pamiętać, że treść z meta tagów jest istotnym źródłem treści dla tytułów w SERP i to one w znacznej mierze przesądzają o pozyskaniu “klika” lub nie.

 

Jak zauważyło wielu użytkowników, nowa aktualizacja Google przyniosła również kilka problemów i nieścisłości w wynikach wyszukiwania. Najlepszym przykładem jest tu strona Białego Domu, a dokładnie prezydenta Joe Bidena. Jej tytuł został zmieniony przez algorytmy w taki sposób, że wszystko wskazywało na to, że jest on wiceprezydentem, a nie jak wiadomo prezydentem Stanów Zjednoczonych. Najbardziej spostrzegawczy użytkownicy wskazują także na problemy ze składnią meta title. Najlepszym tego przykładem jest ilustracja poniżej. Jaki jest z tego wniosek? Należy z dystansem podejść do wprowadzonych zmian, gdyż jak można zauważyć, wiele jeszcze zostało do poprawy.

zmiany w generowaniu meta title
Źródło: https://www.amsivedigital.com/insights/seo/is-google-showing-different-organic-titles-in-august-2021/

Kolejną kwestią, którą warto poruszyć, jest to, jak aktualizacja Google wpłynęła na operatory wyszukiwania, takie jak na przykład intitle:search. Pobiera on adresy URL stron, w których tytułach widnieją określone słowa kluczowe. Co prawda pomimo modyfikacji w funkcjonowaniu systemu generowania tagów title, operator ten działa bez zmian. Jednak tylko z pozoru, ponieważ teraz Google może wyświetlać <h1> strony lub inny nagłówek w wynikach po zastosowaniu operatora. Warto więc mieć to na uwadze.

zmiany w generowaniu meta title

Jak tworzyć dobre title strony?

Tworzenie tytułów i opisów stron przez Google odbywa się całkowicie automatycznie. To, co najbardziej wpływa na ostateczny wynik, to przede wszystkim treść znajdująca się na stronach, a także linkowanie do niej z innych portali internetowych. W celu poprawy jakości tytułów i opisu witryn, należy przestrzegać kilku istotnych zasad. Dzięki takiemu podejściu sprawimy, że trafność wyszukiwania znacząco wzrośnie. O czym więc należy pamiętać?

  • każda podstrona w witrynie powinna mieć tytuł określony w tagu <title>,
  • tytuły stron powinny być zwięzłe i opisowe – należy unikać takich rozwiązań, jak umieszczanie w tytule odnoszącym się do strony głównej frazy „Strona główna” czy w przypadku profilu danej osoby słowa „Profil”,
  • nie należy przesadzać ze zbyt dużą liczbą słów kluczowych, ponieważ bardzo często upychanie ich na siłę, powoduje, że strona internetowa wygląda jak spam,
  • tytuły nie powinny być zbyt długie i szczegółowe – najlepiej opisać zawartość strony najprościej, jak to możliwe,
  • tytułu i opisy stron nie powinny się powtarzać. Najlepiej, aby każda podstrona była zróżnicowana,
  • w tytułach warto umieścić nazwę marki, przykładowo: „XYZ – sklep, w którym znajdziesz najmodniejsze ubrania tego sezonu”.

To, co warto mieć na uwadze, to fakt, że nawet pomimo zastosowania się do wyższej omawianych wytycznych, tytuł strony w wynikach wyszukiwania może być inny, niż w tagu <title>. Modyfikacje tytułów przez Google mają na celu lepsze wskazanie ich powiązania z wyszukiwanymi hasłami. Może się zdarzyć, że roboty i algorytmy wyszukiwarki odnajdą na stronie tekst lepiej odpowiadający zapytaniu użytkownika. Takie działanie to korzyść zarówno dla przeglądających, jak i dla właścicieli stron internetowych.