Wywiad z Tomaszem Sadowskim, ekspertem ds. content marketingu, pozycjonowania i SEO

W wywiadzie dla Twój Branding w Biznes 24 Tomasz Sadowski odpowiadał na pytania związane z content marketingiem i pozycjonowaniem marki osobistej.

Ludzie ufają ludziom, a nie bezosobowym markom”. Jak do tej sentencji ustosunkował się Tomasz Sadowski, ekspert ds. content marketingu, pozycjonowania i SEO, gość Dr Bartłomieja Machnika w programie Twój Branding w Biznes 24? Nie tylko zgodził się z tym stwierdzeniem, ale poparł je wymownym przykładem Tesli, która w jednym z mediów społecznościowych ma 5 mln followersów, podczas gdy jej twórca, Elon Musk, ma ich aż 100 mln. Zainteresowanie człowiekiem jest więc niewątpliwie znacznie większe niż brandem.

Trzeba jednak podkreślić, że z perspektywy dużej grupy klientów, którzy zgłaszają się do agencji content marketingowych, terminy: „pozycjonowanie osoby” i „pozycjonowanie firmy” są równoznaczne. Dobrym przykładem może tu być chirurg plastyczny, prawnik albo architekt. Nawet jeśli taka osoba nie pracuje sama, tylko z zespołem ludzi, to jednak jej firma utożsamiana jest z jej nazwiskiem. Dla takiego klienta promowanie jego biznesu pokrywa się z personal brandingiem.

SEO a marka osobista

Specjaliści SEO odnoszą się do zadania pozycjonowania marki osobistej klienta przez pryzmat słów kluczowych wpisywanych do wyszukiwarki. Co to oznacza? Dla wspomnianego chirurga plastycznego z Krakowa dobrą frazą kluczową, która pozwoli na wyszukanie właśnie tej konkretnej osoby, będzie np. „chirurg estetyczny Kraków”. Innymi słowy chodzi o to, żeby po wpisaniu w wyszukiwarkę Google tych trzech wyrazów na możliwie najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania pojawiała się właśnie strona klienta – chirurga z Krakowa z jego nazwiskiem.

Co to oznacza w odniesieniu do współpracy z klientem, którego personal brand utożsamiany jest z firmą? Zwykle specjaliści SEO i content marketingu proponują takiemu klientowi produkcję contentu związanego z jego działalnością i obszarem kompetencji, który po jakimś czasie pozwoli stronie klienta na wypozycjonowanie się na najważniejsze frazy.

Obrazując cały proces przykładem, skupmy się na architekcie, który prowadzi swoje biuro na Wilanowie. Żeby wypozycjonować witrynę klienta, specjalista projektuje personalny blog i określa, jakie artykuły powinny się na nim znaleźć. Oczywiście będą to teksty związane z architekturą, ale także z miejscem, w którym znajduje się biuro klienta – w naszym przykładzie z Wilanowem. W artykułach muszą pojawiać się najważniejsze dla klienta słowa kluczowe: „architektura”, „Wilanów” oraz frazy pokrewne.

Podstawy personalizacji działań

Warto podkreślić raz jeszcze, że najlepszy efekt uzyska się, kiedy blog będzie spersonalizowany w sposób autentyczny. Co to oznacza? Budowanie marki osobistej to nie tylko najwyższe pozycje w wyszukiwarce. Ten efekt da się prędzej czy później uzyskać, produkując poprawny content wysokiej jakości z odpowiednio dobranymi frazami kluczowymi.

Jednak bez osobistego wkładu architekta, chirurga czy prawnika taki blog nie zbuduje personal brandu. I tu dotykamy dość często spotykanego przez specjalistów SEO problemu. W większości przypadków klienci nie mają świadomości, że ich zaangażowanie w budowanie marki osobistej jest niezbędne.

Najczęściej wyobrażenie klienta o jego współpracy z agencją SEO jest takie, że klient przeznacza na działania związane z pozycjonowaniem i budowaniem marki osobistej ustalony budżet i oczekuje raportów z postępów, nie angażując się jednak w żadne działania. W ten sposób nie wypracuje się jednak marki osobistej.

Co więc należy robić, żeby wykreować personal brand?

Każdy, kogo celem jest zbudowanie autentycznej marki osobistej, powinien skupić się na stworzeniu content hubu, w którym będzie zbiegać się cała jego działalność. Najbardziej popularną formą takiego content hubu jest oczywiście blog, rozumiany jako strona internetowa zbierająca wszelkie formy działalności w sieci.

Jeśli ktoś, poza pisaniem, nagrywa podcasty, wideo czy robi grafiki, na stronie blogowej powinien zamieścić ślady tych projektów. Dlaczego to takie ważne? Publikując w mediach społecznościowych czy na platformach typy YouTube, Spotify itp., nikt tak naprawdę nie ma kontroli nad tym, co dzieje się z umieszczanymi na nich filmami, podcastami oraz postami. Tymczasem hub w postaci osobistego bloga pozwala nie tylko kontrolować treści, ale także zarządzać nimi w sposób zależny wyłącznie od właściciela strony WWW.

W budowaniu i pozycjonowaniu marki osobistej profesjonalnej pomocy udzielą specjaliści od SEO i content marketingu. Jednak wypracowanie autentycznego personal brandu w sieci internetowej nie uda się bez osobistego zaangażowania i konsekwentnego, przemyślanego tworzenia własnego content hubu.