Wielu wierzy, że „klient ma zawsze rację”, ale nawet jeżeli myślisz inaczej, z całą pewnością warto wysłuchać, co o twojej usłudze lub produkcie myśli twój klient – szczególnie jeżeli dzieli się tą opinią w internecie. Aby jednak mieć pewność, że ta opinia do ciebie dotrze, potrzebujesz monitoringu wzmianek o twojej marce!

Co to jest monitoring marki?

Monitoring marki to kluczowy proces analizy biznesowej oraz zarządzania wizerunkiem brandu lub produktu w internecie. Chodzi o monitorowanie reputacji i odbioru marki przez ogół społeczeństwa i bazę konsumentów oraz ukierunkowaną grupę demograficzną.

W praktyce oznacza to strategiczne monitorowanie różnych kanałów w internecie lub mediach społecznościowych – czyli znalezienie wzmianek na temat tego, co mówi się o twojej firmie, produktach lub marce w internecie.

Oprócz najczęstszych przypadków użycia, takich jak media społecznościowe lub zarządzanie kryzysowe, monitorowanie marki może pomóc w przyciąganiu, pozyskiwaniu i utrzymywaniu klientów, gdy jest wykorzystywane strategicznie.

Jeśli ktoś mówi o twojej firmie w internecie, czy się o tym dowiesz?

Co, jeśli nigdy cię nie otagowali? Monitoring brandu informuje cię o tym, co zostało powiedziane o twojej marce, pomaga znaleźć nowych ludzi, z którymi możesz się skontaktować, a nawet śledzić ruchy konkurencji. Jednak aby uzyskać te kluczowe informacje, potrzebne jest specjalistyczne oprogramowanie, ekspercka wiedza i czas poświęcony na analizę.

Niezaprzeczalnym faktem jest bowiem, że narzędzia monitorujące wzmianki często zapewniają bardzo dużo danych, ale wyciągnięcie z nich kluczowych informacji wymaga skrupulatnej, ale zarazem innowacyjnej pracy.

Złote myśli monitoringu brandu:

  • Słuchaj klientów: najlepszy marketing musi odpowiadać na podstawowe zainteresowania klientów. Najprostszy sposób, aby dowiedzieć się, czego chcą? Posłuchaj ich dyskusji.
  • Wiedz, kim są twoi klienci: targetowanie jest niemożliwe, jeśli nie wiesz, do kogo mówisz. Znajdź docelowych klientów, patrząc na dane demograficzne dyskusji na temat twojej marki i branży.
  • Idź tam, gdzie są twoi klienci: wybór odpowiednich kanałów ma kluczowe znaczenie dla marketingu, czy to na czacie na Twitterze, czy w płatnych kampaniach społecznościowych. Monitorując rozmowy na temat twojej marki, dowiesz się, na których platformach twoi klienci są najbardziej aktywni i gdzie należy najwięcej zainwestować.
  • Monitoruj trendy rynkowe: jeśli jesteś Apple, chciałbyś wiedzieć, co robi Samsung. Oprócz własnych wzmianek monitoruj konkurencję.
  • Śledź wpływ kampanii: dowiedz się, kiedy twoja marka jest wymieniana w wiadomościach i sprawdź skuteczność kampanii marketingowych, mierząc wzmianki przed kampanią i po niej.
  • Znajdź liderów opinii: docieraj do najważniejszych osób mówiących o twojej marce lub branży, aby zmaksymalizować zasięg swoich kampanii.

Rozpocznij monitorowanie

Wiele firm uważa, że monitorowanie marki jest zarezerwowane dla doświadczonych technicznie zespołów marketingowych z rozbudowanymi kampaniami PR. Ale prawda jest taka, że każdy dział – w firmach każdej wielkości – może skorzystać z większej wiedzy o swoich klientach.

Dzięki odpowiednim narzędziom i strategii zespoły mogą stworzyć lepszy produkt, poprawić obsługę klienta i osiągnąć większe zyski w krótkim czasie.

Chcesz się upewnić, że masz solidną strategię monitorowania? Pozwól sobie pomóc!